Recipe: Yummy Tok aji serban kuih tradisi terengganu

Tok aji serban kuih tradisi terengganu. Kuih tok aji serban ni boleh dikatakan jiran kepada kuih seri muka cuma lapisan atas je berbeza manakala lapisan bawah sama menggunakan pulut. Tips untuk dapatkan kuih tok aji serban yang sedap adalah kukus pulut sebanyak dua kali. Kukusan kali pertama sebelum dimasukkan santan lepas.

Tok aji serban kuih tradisi terengganu Rasanya yang manis melekat makan sekali pasti teringat. Di Terengganu pula, bronok adalah sejenis kuih tradisi yang cukup popular di waktu pagi. Bronok sagu merupakan sejenis kuih sagu yang dibaluti Yang berkuah lemak ada rasa-rasa macam isi ikan di dalamnya. You can cook Tok aji serban kuih tradisi terengganu using 12 ingredients and 4 steps. Here is how you cook it.

Ingredients of Tok aji serban kuih tradisi terengganu

  1. It's of Bahagian lapisan bawah (pulut).
  2. Prepare 2 cawan of beras pulut.
  3. You need 2 cawan of santan.
  4. Prepare of Secubit garam.
  5. Prepare of Bahagian lapisan atas (sekaya).
  6. You need 10 of biji telor.
  7. It's 2 cawan of santan.
  8. Prepare 2 keping of gula melaka/½ cawan brown sugar.
  9. It's 1/2 cawan of gula putih.
  10. You need 1/2 cawan of air masak.
  11. Prepare 1 helai of daun pandan.
  12. It's of Secubit garam.

Kuih Bekang tidaklah sepopular kuih Tok Aji Serban namun yang boleh dikatakan. Tok Aji Serban Pulut Sekaya Yang Lembut. Kuih Lidah Buaya Brunei Kuih Tiram Resepi Asli Dan Moden Resipiorangmalas Eng Sub. Kuih tok aji serban merujuk kepada sejenis kuih yang dimasak bersama pulut di bawah dengan kepala manis sekaya di atas.

Tok aji serban kuih tradisi terengganu instructions

  1. Rendam beras pulut selama 1 jam. Kemudian toskan. Alaskan loyang dengan plastik. Masukkan beras pulut, ½cawan santan dan secubit garam ke dalam loyang. Kukus selama 30 minit. Angkat dan kacau pulut, masukkan baki santan ke dalam pulut dan kukus sehingga pulut masak sepenuhnya. Bila dah masak, ratakan pulut dan tekan tekan supaya pulut menjadi padat..
  2. Untuk sekaya. Hiris gula melaka menjadi kecil. Satukan gula melaka/brown sugar, daun pandan yang di simpul, gula putih dan air masak ke dalam periuk. Masak sehingga larut. Bila dah larut, sejukkan kepada suhu bilik. Setelah sejuk kepada suhu bilik, campurkan bahan tersebut bersama telor, santan dan secubit garam. Kisar hingga sebati..
  3. Tapis dahulu bahan yang telah di kisar dan tuangkan ke dalam loyang yang berisi pulut tadi. Masukkan ke dalam periuk pengukus dan balut dengan kain untuk mengelakkan terkena air menitik. Kukus kembali selama 40 minit atau sehingga sekaya masak..
  4. Bila dah masak, angkat dan biarkan seketika sehingga sejuk. Bila dah sejuk, bolehlah di potong dan sedia untuk di nikmati..

Bahagian kepala kuih tok aji serban diperbuat daripada telur dan santan. Ia juga boleh menjadi kuih seri kaya / kuih sekaya sekiranya dimasak tanpa pulut di bawah dengan. Beke Ubi Kayu Beke ubi kayu juga antara kuih popular di Terengganu, sangat popular ketika bulan Ramadhan. Diperbuat dari ubi kayu yang diparut, kelapa, gula pasir, gula merah. Antara kuih yang paling disukai tiap kali bulan puasa ialah kuih tepung bunga.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Make Yummy BROWNIES COOKIES Pistachio & Almond#maratonraya#kudapan#minggu4

Recipe: Yummy Tok Aji Serban

How to Make Appetizing Tart Nenas