Easiest Way to Make Appetizing Tepung pelita versi talam

Tepung pelita versi talam. Hari ni Kak long nak kongsikan resepi kuih tepung pelita versi traditional punya. Thanks for watching, share this video to your. Maaf tak dapat nak edit video yang sudah diupload.

Tepung pelita versi talam Kuih Talam Gula Merah Mudah Sedap amp TIPS Dapatkan Permukaan Licin. Padahal dulu kue tradisional ini selalu tersedia di pasar. Selain rasa manis-gurihnya yang lezat, kelembutan kue talam juga jadi nilai plus tersendiri. You can have Tepung pelita versi talam using 11 ingredients and 5 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Tepung pelita versi talam

  1. It's of Lapisan hijau.
  2. You need 1 cawan of tepung beras.
  3. Prepare 1 cawan of gula.
  4. It's 1 cawan of air daun pandan.
  5. You need 2 cawan of air pewarna hijau.
  6. You need of Lapisan putih.
  7. Prepare 1 cawan of tepung beras.
  8. You need 3 cawan of santan (1 kotak).
  9. Prepare 1 of sudu gula.
  10. Prepare of Sehelai daun pandan.
  11. Prepare Sedikit of garam.

Warnanya pun beragam, mulai dari kuning, coklat, hingga hijau yang bikin kue ini terlihat sangat cantik. Resepi Tepung Pelita Simple dan Asli - Perkongsian Resepi Tepung Pelita terkini. Rasa kuih tepung talam gula merah yang sedap ialah manis dan berlemak. Gula melaka Ni Cik Ain pakai gula melaka, kalau korang nak pakai gula merah pun boleh juga.

Tepung pelita versi talam step by step

  1. Campur semua bahan lapisan hijau. Kacau sebati. Tapis dan masuk ke dalam periuk. Masak atas api sekejap sehingga nampak pekat. Tuang dalam talam..
  2. Ulang cara untuk bahan lapisan putih..
  3. Tuang lapisan putih di atas lapisan hijau..
  4. Kukus selama 10 minit..
  5. Tunggu hingga sejuk. Siap untuk dihidang..

Kue talam ini teksturnya lembut (tidak kenyal), rasanya gurih dan manis. Kue Talam Tepung Beras Pandan Source. Resepi Kuih Tepung Talam - Sebenarnya dah lama saya tidak membuat kuih muih setelah disahkan mengalami alergi dengan tepung gandum. Resepi yang saya gunakan ini pun ada menggunakan sedikit tepung gandum. Saya pernah membaca resepi kuih Talam Beras yang menggunakan semata.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Make Yummy BROWNIES COOKIES Pistachio & Almond#maratonraya#kudapan#minggu4

Recipe: Yummy Tok Aji Serban

How to Make Appetizing Tart Nenas