Recipe: Appetizing 💦kuih lapis pes kacang merah💦

💦kuih lapis pes kacang merah💦. Kue lapis is an Indonesian kue, or a traditional snack of steamed colourful layered soft rice flour pudding. Kue lapis tepung beras cocok disajikan diberbagai acara atau untuk cemilan di sore hari. Kue lapis ini memiliki tekstur yang kenyal yang biasanya memiliki warna yang menarik dan berbeda yang disusun dengan berlapis.

💦kuih lapis pes kacang merah💦 Pes kacang merah atau pes kacang azuki adalah pes kacang manis merah gelap. Ia digunakan dalam manisan Jepun, masakan Cina, dan masakan Korea. Ia dibuat dengan mendidih dan melenyek kacang azuki dan kemudian dimaniskan dengan gula atau madu. You can have 💦kuih lapis pes kacang merah💦 using 10 ingredients and 10 steps. Here is how you cook it.

Ingredients of 💦kuih lapis pes kacang merah💦

  1. You need of Bahan2.
  2. It's 1 cawan of tepung gandum.
  3. You need 1 cawan of tepung beras.
  4. It's 200 ml of santan.
  5. You need sedikit of garam.
  6. You need 1/2 cawan of gula.
  7. You need 1/2 cawan of gula.
  8. It's of pewarna merah dan kuning star brand.
  9. You need 1 cawan of air panas untuk larutkan gula.
  10. It's 3 cawan of air biasa.

Ramai yang tidak tahu sebenarnya Kuih lapis merupakan sejenis kuih yang berasal dari Indonesia (kueh lapis). Kuih ini terdiri dari beberapa lapisan dan boleh didapati dalam berbagai warna, namun warna merah adalah warna tradisional. Kue lapis beras ini merupakan jajanan favorit saat masih kecil dulu. Teksturnya yang lembut dan rasa yang manis membuat lidah tak mau berhenti dan cara membuat klepon isi gula merah yang enak *oseng daging kacang panjang *Cah tumis pokcoy toge baso *Tumis Meriah *Tumis daging tinggi.

💦kuih lapis pes kacang merah💦 step by step

  1. Cara2 ~Larutkan gula dengan 1 cawan air panas.Masukkan santan dan 3 cawan air..
  2. ~Masukkan tepung dan kacau hingga sebati.Tapis adunan untuk hilangkan bintil-bintil yang tidak larut..
  3. ~Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Pertama, warnakan dengan 1/4 sudu teh pewarna merah, yang kedua ditambahkan dengan pes kacang merah dan dikacau hingga sebati, dan yang ketiga warnakan dengan 1/4 sudu teh pewarna kuning..
  4. ~Sapu loyang dengan minyak masak supaya kuih tak melekat pada loyang nanti..
  5. ~Masukkan setengah daripada adunan warna merah ke dalam loyang dan kukus selama 5 minit. Buka penutup pengukus dan lap wap air pada penutupnya..
  6. ~ Masukkan setengah daripada adunan yang dicampur pes kacang merah. Kukus 5 minit. Buka penutup pengukus dan lap wap air pada penutupnya..
  7. Masukkan setengah daripada adunan warna kuning. Kukus 5 minit..
  8. Ulang langkah di atas untuk lapisan pes kacang merah, kuning dan akhir sekali merah..
  9. Setelah selesai semua lapisan, kukuskan lagi selama 30 minit..
  10. Siap **warna ikut suke kita ye.. **untuk lapisan kacang merah aznie lbhkn skit ms mengukus....

Ampyang Kacang Manis / Ampyang Gula Merah. Memang menjadi cara ini dan anda boleh cuba resepi kuih bom sendiri dirumah dengan kepelbagaian inti seperti inti kelapa,inti kacang merah ya. Glutinous Rice with Dark Brown Sugar Syrup. INTRODUCTION This kuih is very much like a baked custard that is full of Pandan and egg aroma. It is soft and resembling biting the top green custard layer of the Kuih Salat or Kuih Seri Muka.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Make Yummy BROWNIES COOKIES Pistachio & Almond#maratonraya#kudapan#minggu4

Recipe: Yummy Tok Aji Serban

How to Make Appetizing Tart Nenas